Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola, Krúdy Gyula Tagintézménye

 

9-12. szakközépiskolai informatika tanmenet

 

9. évf 55 óra, 10. évf. 55 óra, 11.évf. 37 óra, 12.évf. 32 óra (nem éretts), 12.évf érettségizők

 

A szakközépiskolai informatika oktatásának alapjai:

Célok és feladatok

Az egyén alapvetõ érdeke, hogy idõben hozzájusson a munkájához és élete alakításához szükséges információkhoz, képes legyen azokat céljának megfelelõen feldolgozni és alkalmazni. Az iskola feladata felkészíteni a tanulókat a megfelelõ információszerzési, feldolgozási és átadási technikákra, valamint megismertetni velük az információkezelés jogi és etikai szabályait. Ennek leghatékonyabb módját a több évig tanult informatika tantárgy és az iskolai élet egészét átható informatikai nevelés biztosíthatja.

A számítástechnika – beleértve a multimédia- és az internet-használatot is – a könyvtárhasználattal együtt alkotja az informatika tantárgy legfontosabb területeit.

A tantárgy célja felkelteni és folyamatosan ébren tartani a tanulók érdeklõdését az informatika iránt, megismertetni eszközeit, módszereit és fogalmait, amelyek lehetõvé teszik a tanulók helyes informatikai szemléletének kialakítását. Az informatikai nevelés amennyiben logikusan gondolkodni, problémákat megoldani, alkotni tanít, és praktikus alkalmazói tudást, készséget és képességet kíván kialakítani, korszerû (számítógépes) informatikai eszközök alkalmazásával, felkészít a munkára, a mindennapi életre, és valamennyi tantárgy tanulását segíti. Az informatikai nevelés célja annak megmutatása, hogy az információs és kommunikációs technológiák gyors fejlõdése a társadalmat átalakítja, kialakulóban van az információs társadalom, amelyben élni és dolgozni kell. Cél, hogy a tanuló érezze: képes bekapcsolódni az egész világra kiterjedõ információs társadalomba.

Ezen a gyorsan változó, fejlődő területen különösen fontos, hogy a tanulókban kialakuljon informatikai ismereteik folyamatos megújításának igénye.

Az új eszközök közül sokoldalúságával kiemelkedik a számítógép, amely újszerû probléma-megoldási lehetõségeket biztosít, hálózatba kapcsolva pedig újfajta kommunikációs lehetőségeket nyújt, (például web, csevegés, e-mail, levelezési listák, FTP). Történelmi jelentősége az íráshoz mérhető.

 

A számítástechnika oktatásának fõ célkitûzései

 

- Korszerû alkalmazói készség kialakítása: a tanulók képesek legyenek arra, hogy a számítógépeket és az informatikai eszközöket célszerûen használják.

- Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése: a matematikához hasonló gondolkodásfejlesztõ szerep, amely nemcsak az iskolában, hanem a hétköznapi életben is alapvetõ fontosságú.

- Önálló munkára nevelés, differenciált tanulás: a számítógép mint interaktív eszköz lehetõséget teremt az egyéni ütemû tanulásra és a pontos, kitartó, fegyelmezett munkára.

- Együttmûködésre nevelés, csoportmunka: nagyobb számítógépes feladatok megoldása megköveteli a csoportmunkát, feladatok részekre osztását, a másokkal való kapcsolattartást, tervszerû, összehangolt munkát.

- Alkotó munkára nevelés: akár táblázatot készítünk a számítógéppel, akár szöveges dokumentumot, a végeredmény egy új produktum lesz.

- Az informatika társadalomban játszott szerepének felismertetése: az informatika rohamos fejlõdése az egész társadalmat gyökeresen átalakítja, s ebben az állandóan változó világban otthon kell éreznie magát a tanulónak.

- Az informatikai ismeretek rendszeres alkalmazása: az iskolai élet eseményeihez vagy a tantárgyakhoz kapcsolódó feladatok megoldására a tanulók használjanak informatikai eszközöket (dolgozat, elõadás, bemutatás, tantárgyi feladatmegoldás, szervezés, tanulás).

- Az informatika etikai és jogi szabályainak megismertetése: tudatosítani kell a tanulókban az információszerzés, -feldolgozás és -felhasználás etikai és jogi szabályait.

- Az esztétikai készség fejlesztése: igény és készség a számítógépes produktum esztétikus formájának kialakítására.

 

A könyvtárhasználat oktatásának célkitûzései

 

- Felkészítés az információs társadalom kihívásainak fogadására: az információszerzés bõvülõ lehetõségeinek felhasználására, az információk elérésére, kritikus szelekciójára, feldolgozására és a folyamat értékelésére.

- A könyvtárra alapozott önmûvelés képességének kialakítása, fejlesztése a könyvtári információs rendszer lehetõségeinek felhasználásával.

- A forrásokat komplex és alkotó módon alkalmazó tanulási technikák és módszerek kifejlesztése. Az iskolai és más típusú könyvtárak, könyvtári források, eszközök megismertetésével, valamint a velük végzett tevékenységek elsajátíttatásával tudatos, biztos használói magatartás kialakítása.

- A könyvtárhasználati tudás eszközjellegû beépítése a tanulók tantárgyi képzéséhez, iskolai fejlõdéséhez és a mindennapi problémák megoldásához szükséges információszerzésbe és -feldolgozásba.

- A forrásfelhasználás etikai szabályainak elsajátíttatása és a normakövetés követelményének elfogadtatása. A különbözõ társadalmi szerepekbe beilleszkedni, azokat szükség szerint változtatni és bennük hasznosan tevékenykedni tudó személyek nevelése.

Fejlesztési követelmények

A tanuló ismerje meg és tartsa be a számítógépes munka szabályait, különös tekintettel a balesetek megelõzésére. A berendezésekkel fegyelmezetten, a használati utasításokat pontosan követve dolgozzon. Legyen tisztában a számítógépes környezet alapvetõ ergonómiai kérdéseivel, az egészségvédelem lehetõségeivel számítógépes munkakörnyezetben. Sajátítsa el a számítógép-kezelés alapjait, mozogjon otthonosan a számítástechnikai környezetben: felhasználói szinten tudja kezelni a számítógépet és perifériáit. Szerezzen tapasztalatokat az informatikai eszközök és információhordozók használatában.

Különféle formákban tudjon információt megjeleníteni; legyen képes a különbözõ formákban megjelenõ információt felismerni, a megszerzett információit kiértékelni és felhasználni. Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait. Szerezzen jártasságot a könyv- és médiatár, az Internet használatában; a folyóiratok, lexikonok kézikönyvek, szakkönyvek, a különbözõ multimédia és hipermédia oktatási anyagok alkalmazásában.

Legyen képes a számítógéppel való interaktív kapcsolattartásra, tudja alkalmazni az operációs rendszer és a segédprogramok legfontosabb szolgáltatásait. Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait.

Tudja önállóan használni a hálózatot és annak alapszolgáltatásait. Tudjon kapcsolatot teremteni másokkal a hálózat révén, tudjon magáról, környezetérõl adatokat közölni hálózati úton és formában, tudjon adatokat megkeresni, elérni a hálózati szolgáltatások alkalmazásával.

Ismerje a legalapvetõbb dokumentumformákat, ezeket minta alapján legyen képes elõállítani, legyen igénye a mondanivaló lényegét tükrözõ esztétikus külalak kialakítására, különbözõ formában való megjelenítésére.

Legyen képes az adott probléma megoldásához kiválasztani az általa ismert módszerek, eszközök és alkalmazások közül a megfelelõt.

Ismerje fel és legyen képes különféle formákban megfogalmazni a környezetében elõforduló tevékenységek algoritmizálható részleteit. Egyszerû feladat megoldásához legyen képes algoritmusokat tervezni és megvalósítani.

Ismerje meg alkalmazásokon keresztül a szabályozó eszközök hatását. Legyen tudomása az intelligens eszközökrõl (szoftver és hardver) és növekvõ jelentõségükrõl.

Tudjon keresni nyilvántartásokban kézzel, adatbázisokban egyszerû keresõvel. Legyen képes értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat. Ismerje fel az adatok közötti összefüggéseket.

Ismerje meg az informatika társadalmi jelentõségét, szerepét, a programok használatának jogi és etikai alapjait. Értékelje a magyar tudósok szerepét, tevékenységét a világ informatikai kultúrájának fejlõdésében.

Legyen tudatában az öncélú és túlzott informatikai eszközhasználat egészségkárosító, személyiségromboló hatásának (pl. a számítógép-függõség videojáték-függõség problémái).

Tájékozódjon arról, milyen szerepük van az informatikai eszközöknek az iskola szakmai irányultságának megfelelõ szakmákban.

Ismerje meg és igényelje a könyvtárak szolgáltatásait. Rendszeres, sokoldalú könyvtári tevékenységével alakuljon ki biztos használói magatartása.

Legyen tisztában a különbözõ dokumentumtípusok (hagyományos és legújabb technológiákon alapuló ismerethordozók), tömegkommunikációs és hálózaton elérhetõ források sajátos közlésmódjával, információs és esztétikai értékével.

Tanulmányaihoz érdeklõdése szerint tudja szelektálni a különbözõ információs forrásokat.

Az iskolai és a mindennapi problémahelyzeteknek megfelelõen tudja kiválasztani a megoldást kínáló könyvtári tájékoztató segédleteket (kézikönyvtár, a könyvtári katalógusok, bibliográfiai adatbázisok), és legyen képes információhordozókat, információkat keresni belõlük.

Legyen képes feladatához a probléma és az ismeretkör jellegének megfelelõ könyvtártípust, tájékoztató eszközt, dokumentumtípust kiválasztani. Tudja alkalmazni a szelektív adatgyûjtés teljes mûveletsorát, tudjon forrásjegyzéket készíteni.

Tudjon feladata megoldásáról beszámolni a különbözõ forrásokból szerzett információk elemezése és rendszerezése alapján. Munkája közben tegyen eleget a forrásfelhasználással kapcsolatos etikai követelményeknek.

Értse meg a különbözõ könyvtártípusok szerepét az önmûvelésben, a felsõfokú tanulmányokban, a szakmai ismeretszerzésben, a közhasznú tájékozódásban és igénybe tudja venni szolgáltatásaikat.

Ismerje a korszerû technológiákon alapuló könyvtári ismerethordozókból, adatbázisokból, számítógépes hálózatokból való információszerzés lehetõségét, módját, szükségleteinek és érdekeinek megfelelõen tudja azokat használni.

 

Informatika tanmenet a 9. évfolyamos szakközépiskolai osztályok számára (2007/2008-TÓL)

 

55 óra

 

Készítette: Szaszák Csaba

2007/2008 tanévtől

Óra

TÉMAKÖRÖK

TARTALMAK (kerettanterv szerint) 

1+1

Az iskolai számítógép-hálózat használat Az iskolai hálózat vázlatos felépítése. Iskolai szolgáltatások és számítógépek használati rendje. Az iskolai azonosító használata. Bemeneti mérés lebonyolítása.

4

Az informatika alapjai

Hardvereszközök fajtái és jellemzőik. Neumann-elvű számítógépek. Karakterek kódolása, szoftverek csoportosítása

4

Az operációs rendszer használata

Állományműveletek: keresés, mozgatás, másolás, létrehozás, nyomtatás, törlés, átnevezés. Biztonsági másolat készítése. Törölt állományok visszaállítása. Tömörített állomány létrehozása, bővítése. Az operációs rendszer néhány jellemzője. vírusokról, védekezés

6

Kommunikáció hálózaton

Saját e-mail cím. Elektronikus levelezés haladó funkcióinak használata: levelek csoportosítása, szűrése. Levelezési listák és hírcsoportok. Részletes keresés kulcsszavas keresőkkel. A böngészőprogramok használata.

6

Az SDT használata Az SDT fogalma. Az SDT felépítése, felület kezelése, keresés, SDT-s feladatok megoldása.

21

Dokumentumkészítés számítógéppel

A szövegszerkesztési ismeretek ismétlése (oldalbeállítás, szövegbevitel, karakter, bekezdési formázások). Felsorolások, számozások. Tabulátor, táblázat. Objektumok, képek beillesztése, formázása. Fejléc, lábléc, lábjegyzet. Hasábok, körlevél használata. Nyomtatás.

3

A könyvtárhasználat

Könyvtárismeret: raktári rend, állományrészek. Könyvtártípusok, könyvtári rendszer. Dokumentumtípusok: nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumok. Tájékoztató eszközök: kézikönyvtár, információkereső nyelvek, katalógusok, számítógépes adatbázisok.

8

Egyéb tevékenységek

Bemeneti és kimeneti mérések. Dolgozatok, a tanár saját belátása szerint szétoszthatja a témakörök között, játék, aktuális feladatok megoldása.

55

Összesen

 

 

A továbbhaladás feltételei

A tanuló tudjon bejelentkezni az iskolai hálózatba ott állományokat másolni, mappákat létrehozni. Tudjon e-mailt küldeni, a bögésző programok használatával egyszerű információt keresni az interneten. Tudjon karakter és bekezdésformázást végezni, képet beilleszteni dokumentumba. Ismerje a könyvtári dokumentumok főbb típusait.

[eleje] 

10. szakközépiskolai évfolyam(2007\2008-tól)

Évi óraszám: 55

Óra

TÉMAKÖRÖK

TARTALMAK

 

3

Az informatika alapjai

Analóg és digitális jelek. . Logikai műveletek. Hang, kép kódolása digitális jellé. Számrendszerek.

21

Dokumentumkészítés számítógéppel

Weblap készítése. A weblap felépítése, a html fogalma. Szöveg, kép, ugrópont bevitele. Formázási lehetőségek, táblázatok alakalmazása, képek használata weblapon. A hálózati dokumentumok szerkezete. A weblap publikálása az interneten.

A prezentáció készítése. Alapfogalmak. Beépített elrendezések. Objektumok a dián. Objektumok formázása. Animációk, áttűnések, időzítés. A prezentáció nyomtatása. Multimédia-prezentáció készítése (hang, mozgókép felvitele, akciógombok).

21

Táblázatkezelés A táblázatkezelő felépítése, adatbevitel, adattípusok. Formázások: szám, betű, szegély, minta, igazítás. Képletek alkalmazása: Függvények: szum, átlag, max, min, ha, ma módusz, medián, darab, darab2, darabteli). Diagramok készítése, formázása. Nyomtatás, exportálás.

4

Könyvtárhasználat

Könyvtári és egyéb információs rendszerek. A közhasznú tájékozódás forrásai, eszközei (Internet, pályaválasztási tanácsadó, telefonkönyv, menetrend, katalógusok stb. ). Bibliográfia: rejtett, illetve ajánló bibliográfia.

6

Egyéb tevékenységek

Kimeneti mérés. Dolgozatok, a tanár saját belátása szerint szétoszthatja a témakörök között, játék, aktuális feladatok megoldása.

Javasolt tartalom: a videó szerkesztés alapjai: digitalizálás, vágás, effektek, szöveg, hang elhelyezése.

55

Összesen

 

 

 A továbbhaladás feltételei

A tanuló tudjon egyszerű logikai feladatokat megoldani. Tudjon néhány diából álló bemutatót készíteni. Legyen képes információt megjeleníteni az interneten. Tudjon egyszerű adatokat táblázatban feldogozni, műveleteket végezni és megjeleníteni. Tudjon információjegyzéket készíteni a megtalált forrásokról. Ismerje és kövesse a forrásfelhasználás szabályait és etikai normáit. Tudjon tájékozódni a közhasznú információs forrásokban.

[eleje] 

11. szakközépiskolai évfolyam

éves óraszám: 37 óra

 

adatbázis-kezelés: 25ó, komplex feladatok 8ó, egyéb 4ó

1. adatbázis fogalma, internetes adatbázisok  
2. adat, információ, relációs adatbázis, elemi adat, objektum, rekord, mező, tábla  
3. adatbázis létrehozása (papíron), mezőtulajdonságok  
4-5. ab létrehozása accessben hf: feltölteni az órán létrehozott ab szerkezeteket rekordokkal
6. rekordműveletek, rendezés, szűrés, táblaszerkezet módosítás  
7. tábla importálása, űrlapok készítése varázslóval hf: adatok keresése, és importálása táblákba
8. dolgozat  
9. kapcsolatok táblák között  
10-11. választó lekérdezés (feltételek formái, qbe rács) hf: feltételek beírása a rácsba, akár papíron is
12-13. összesítő lekérdezés hf: feltételek beírása a rácsba, akár papíron is
14. dolgozat  
15-18. táblakészítő, kereszttáblás, frissítő. törlő, számított mezős lekérdezések hf: feltételek beírása a rácsba, akár papíron is
19. dolgozat  
20-21. jelentések készítése varázslóval, jelentések módosítása, exportálás  
22. űrlapok és jelentések tervező nézete, módosítása  
23-24. gyakorlás komplex ab feladatokon  
25. dolgozat  
26-34. komplex, adatbázis felhasználását is igénylő feladatok megoldása hf: személyre szabott feladat kiadása órán, az óra konzultációs jelleggel működne
35-37 egyéb: elmaradó órák, a tanár céljai szerint felhasználhatja  
a házi feladatokra is adható jegy félévenként 1-1, illetve a komplex feladatok (2db) megoldása is osztályoható.

A továbbhaladás feltételei:

A tanuló tudjon egyszerű egytáblás ab-t létrehozni, feltölteni, varázslóval űrlapot létrehozni, egyszerű választó lekérdezést végrehajtani, meglévő adatbázisban adatokat rendezni.

[eleje] 

12.évfolyam (13BVL) érettségizők 32 hét heti 1+1 óra

1. A követelmények ismertetése, azonosítók kiosztása
2-11 Szövegszerkesztés (volt érettségi példák megoldása, értelmezése)
12-21 Táblázatkezelés (volt érettségi példák megoldása, értelmezése)
22-31 Adatbáziskezelés (volt érettségi példák megoldása, értelmezése)
32-41 Prezentáció-weblap-képszerkesztés (volt érettségi példák megoldása, értelmezése)
42-51 Teljes feladatsorok megoldása
folyamatosan a 2. félévben 9 óra Elméleti témakörök megbeszélése, számonkérés

[eleje]