Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola, Krúdy Gyula Tagintézménye

 

9-10. szakiskolai informatika tanmenet

 

9. évf 74 óra, 10. évf. 74 óra

Célok és feladatok

Az egyén alapvető érdeke, hogy időben hozzájusson a munkájához és élete alakításához szükséges információkhoz, képes legyen azokat céljának megfelelően feldolgozni és alkalmazni. Az iskola feladata felkészíteni a tanulókat a megfelelő információszerzési, feldolgozási és átadási technikákra, valamint megismertetni velük az információkezelés jogi és etikai szabályait. Ennek leghatékonyabb módját a több évig tanult informatika tantárgy és az iskolai élet egészét átható informatikai nevelés biztosíthatja.

A számítástechnika – beleértve a multimédia- és az internet-használatot is – a könyvtárhasználattal együtt alkotja az informatika tantárgy legfontosabb területeit.

A tantárgy célja felkelteni és folyamatosan ébren tartani a tanulók érdeklődését az informatika iránt, megismertetni eszközeit, módszereit és fogalmait, amelyek lehetővé teszik a tanulók helyes informatikai szemléletének kialakítását. Az informatikai nevelés amennyiben logikusan gondolkodni, problémákat megoldani, alkotni tanít, és praktikus alkalmazói tudást, készséget és képességet kíván kialakítani, korszerű (számítógépes) informatikai eszközök alkalmazásával, felkészít a munkára, a mindennapi életre, és valamennyi tantárgy tanulását segíti. Az informatikai nevelés célja annak megmutatása, hogy az információs és kommunikációs technológiák gyors fejlődése a társadalmat átalakítja, kialakulóban van az információs társadalom, amelyben élni és dolgozni kell. Cél, hogy a tanuló érezze: képes bekapcsolódni az egész világra kiterjedő információs társadalomba.

Ezen a gyorsan változó, fejlődő területen különösen fontos, hogy a tanulókban kialakuljon informatikai ismereteik folyamatos megújításának igénye.

Az új eszközök közül sokoldalúságával kiemelkedik a számítógép, amely újszerű probléma-megoldási lehetőségeket biztosít, hálózatba kapcsolva pedig újfajta kommunikációs lehetőségeket nyújt, (például web, csevegés, e-mail, levelezési listák, FTP). Történelmi jelentősége az íráshoz mérhető.

 

A számítástechnika oktatásának fő célkitűzései

 

- Korszerű alkalmazói készség kialakítása: a tanulók képesek legyenek arra, hogy a számítógépeket és az informatikai eszközöket célszerűen használják.

- Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése: a matematikához hasonló gondolkodásfejlesztő szerep, amely nemcsak az iskolában, hanem a hétköznapi életben is alapvető fontosságú.

- Önálló munkára nevelés, differenciált tanulás: a számítógép mint interaktív eszköz lehetőséget teremt az egyéni ütemű tanulásra és a pontos, kitartó, fegyelmezett munkára.

- Együttműködésre nevelés, csoportmunka: nagyobb számítógépes feladatok megoldása megköveteli a csoportmunkát, feladatok részekre osztását, a másokkal való kapcsolattartást, tervszerű, összehangolt munkát.

- Alkotó munkára nevelés: akár táblázatot készítünk a számítógéppel, akár szöveges dokumentumot, a végeredmény egy új produktum lesz.

- Az informatika társadalomban játszott szerepének felismertetése: az informatika rohamos fejlődése az egész társadalmat gyökeresen átalakítja, s ebben az állandóan változó világban otthon kell éreznie magát a tanulónak.

- Az informatikai ismeretek rendszeres alkalmazása: az iskolai élet eseményeihez vagy a tantárgyakhoz kapcsolódó feladatok megoldására a tanulók használjanak informatikai eszközöket (dolgozat, előadás, bemutatás, tantárgyi feladatmegoldás, szervezés, tanulás).

- Az informatika etikai és jogi szabályainak megismertetése: tudatosítani kell a tanulókban az információszerzés, -feldolgozás és -felhasználás etikai és jogi szabályait.

- Az esztétikai készség fejlesztése: igény és készség a számítógépes produktum esztétikus formájának kialakítására.

 

A könyvtárhasználat oktatásának célkitűzései

 

- Felkészítés az információs társadalom kihívásainak fogadására: az információszerzés bővülő lehetőségeinek felhasználására, az információk elérésére, kritikus szelekciójára, feldolgozására és a folyamat értékelésére.

- A könyvtárra alapozott önművelés képességének kialakítása, fejlesztése a könyvtári információs rendszer lehetőségeinek felhasználásával.

- A forrásokat komplex és alkotó módon alkalmazó tanulási technikák és módszerek kifejlesztése. Az iskolai és más típusú könyvtárak, könyvtári források, eszközök megismertetésével, valamint a velük végzett tevékenységek elsajátíttatásával tudatos, biztos használói magatartás kialakítása.

- A könyvtárhasználati tudás eszközjellegű beépítése a tanulók tantárgyi képzéséhez, iskolai fejlődéséhez és a mindennapi problémák megoldásához szükséges információszerzésbe és -feldolgozásba.

- A forrásfelhasználás etikai szabályainak elsajátíttatása és a normakövetés követelményének elfogadtatása. A különböző társadalmi szerepekbe beilleszkedni, azokat szükség szerint változtatni és bennük hasznosan tevékenykedni tudó személyek nevelése.

Fejlesztési követelmények

A tanuló ismerje meg és tartsa be a számítógépes munka szabályait, különös tekintettel a balesetek megelőzésére. A berendezésekkel fegyelmezetten, a használati utasításokat pontosan követve dolgozzon. Legyen tisztában a számítógépes környezet alapvető ergonómiai kérdéseivel, az egészségvédelem lehetőségeivel számítógépes munkakörnyezetben. Sajátítsa el a számítógép-kezelés alapjait, mozogjon otthonosan a számítástechnikai környezetben: felhasználói szinten tudja kezelni a számítógépet és perifériáit. Szerezzen tapasztalatokat az informatikai eszközök és információhordozók használatában.

Különféle formákban tudjon információt megjeleníteni; legyen képes a különböző formákban megjelenő információt felismerni, a megszerzett információit kiértékelni és felhasználni. Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait. Szerezzen jártasságot a könyv- és médiatár, az Internet használatában; a folyóiratok, lexikonok kézikönyvek, szakkönyvek, a különböző multimédia és hipermédia oktatási anyagok alkalmazásában.

Legyen képes a számítógéppel való interaktív kapcsolattartásra, tudja alkalmazni az operációs rendszer és a segédprogramok legfontosabb szolgáltatásait. Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait.

Tudja önállóan használni a hálózatot és annak alapszolgáltatásait. Tudjon kapcsolatot teremteni másokkal a hálózat révén, tudjon magáról, környezetéről adatokat közölni hálózati úton és formában, tudjon adatokat megkeresni, elérni a hálózati szolgáltatások alkalmazásával.

Ismerje a legalapvetőbb dokumentumformákat, ezeket minta alapján legyen képes előállítani, legyen igénye a mondanivaló lényegét tükröző esztétikus külalak kialakítására, különböző formában való megjelenítésére.

Legyen képes az adott probléma megoldásához kiválasztani az általa ismert módszerek, eszközök és alkalmazások közül a megfelelőt.

Ismerje fel és legyen képes különféle formákban megfogalmazni a környezetében előforduló tevékenységek algoritmizálható részleteit. Egyszerű feladat megoldásához legyen képes algoritmusokat tervezni és megvalósítani.

Ismerje meg alkalmazásokon keresztül a szabályozó eszközök hatását. Legyen tudomása az intelligens eszközökről (szoftver és hardver) és növekvő jelentőségükről.

Tudjon keresni nyilvántartásokban kézzel, adatbázisokban egyszerű keresővel. Legyen képes értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat. Ismerje fel az adatok közötti összefüggéseket.

Ismerje meg az informatika társadalmi jelentőségét, szerepét, a programok használatának jogi és etikai alapjait. Értékelje a magyar tudósok szerepét, tevékenységét a világ informatikai kultúrájának fejlődésében.

Legyen tudatában az öncélú és túlzott informatikai eszközhasználat egészségkárosító, személyiségromboló hatásának (pl. a számítógép-függőség videojáték-függőség problémái).

Tájékozódjon arról, milyen szerepük van az informatikai eszközöknek az iskola szakmai irányultságának megfelelő szakmákban.

Ismerje meg és igényelje a könyvtárak szolgáltatásait. Rendszeres, sokoldalú könyvtári tevékenységével alakuljon ki biztos használói magatartása.

Legyen tisztában a különböző dokumentumtípusok (hagyományos és legújabb technológiákon alapuló ismerethordozók), tömegkommunikációs és hálózaton elérhető források sajátos közlésmódjával, információs és esztétikai értékével.

Tanulmányaihoz érdeklődése szerint tudja szelektálni a különböző információs forrásokat.

Az iskolai és a mindennapi problémahelyzeteknek megfelelően tudja kiválasztani a megoldást kínáló könyvtári tájékoztató segédleteket (kézikönyvtár, a könyvtári katalógusok, bibliográfiai adatbázisok), és legyen képes információhordozókat, információkat keresni belőlük.

Legyen képes feladatához a probléma és az ismeretkör jellegének megfelelő könyvtártípust, tájékoztató eszközt, dokumentumtípust kiválasztani. Tudja alkalmazni a szelektív adatgyűjtés teljes műveletsorát, tudjon forrásjegyzéket készíteni.

Tudjon feladata megoldásáról beszámolni a különböző forrásokból szerzett információk elemezése és rendszerezése alapján. Munkája közben tegyen eleget a forrásfelhasználással kapcsolatos etikai követelményeknek.

Értse meg a különböző könyvtártípusok szerepét az önművelésben, a felsőfokú tanulmányokban, a szakmai ismeretszerzésben, a közhasznú tájékozódásban és igénybe tudja venni szolgáltatásaikat.

Ismerje a korszerű technológiákon alapuló könyvtári ismerethordozókból, adatbázisokból, számítógépes hálózatokból való információszerzés lehetőségét, módját, szükségleteinek és érdekeinek megfelelően tudja azokat használni.

 

 A 9. szakiskolai évfolyam informatikai tanterve
(2006/2007 tanévtől)

Tanmenet (óraterv itt)!

 

Éves óraszám:

  74 óra

Modulok felsorolása óraszámjavaslattal:

 

         1.      Az informatika alapjai

8 óra

         2.      Az informatikai eszközök használata

12 óra
Az SDT használata 6 óra

         3.      Infokommunikáció
(hatékony, céltudatos információszerzés az Internetről)

 12 óra

         4.      Informatika alkalmazói ismeretek (szövegszerkesztés)

 20 óra

         5.      Infotechnológia (problémamegoldás
informatikai eszközökkel és módszerekkel)

12 óra

         6.      Szabadon felhasználható

10 óra

 

 1.   Az informatika alapjai

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

Szintfelmérés után a tantárgyhoz kapcsolódó szabályok megismerése.

.

Egyszerűbb irányított forrás- és információkeresés direkt eszközökben és a helyi adatbázisban.

Szintfelmérés.

A helyi biztonsági szabályok és teremrend.

A számítógép ki-, bekapcsolása, a teendők megbeszélése és lejegyzetelése.

Egérhasználat.

A helyi hálózat, Internet, levelezés használatának megismerése.

Könyvtárhasználati szabályok. Látogatás egy könyvtárban.

Oktatóprogramok bemutatása, alkalmazása.

A többi műveltségterülethez kapcsolódó témák.

Az érdeklődés felkeltése érdekében az első órák mindenképpen tevékenységorientáltak legyenek.

Minden tanuló saját felhasználónevének és jelszavának megismerése.

Az egérhasználatot rajzverseny kiírásával lehet gyakorolni meghatározott témában (rajzolás, színezés, nyomtatás, elkészült művek kiállítása, díjazása).

Hálózati belépés, iskolai honlap megtekintése, helyi lehetőségek bemutatása, levél írása, fogadása, keressen adatokat az iskolára vonatkozóan (megközelítés, történet, névadók,…), böngészés.

A tantárgyak feldolgozását segítő oktatóprogramok és CD-ROM kiadványok használatának bemutatása, alkalmazásuk.

A műveltségterületekhez kapcsolódó adott könyv megkeresése, megtalálási módjának rögzítése.

A tanulók tudják, hogy milyen informatikai szolgáltatások állnak a rendelkezésükre, melyek a későbbi munkájukat megkönnyíthetik.

Eligazodik a könyvtár szerkezetében, állományrészeiben, igénybe tudja venni főbb szolgáltatásait.

Alkalmazza a könyvtárhasználat szabályait, és követi a könyvtári viselkedés normáit.

Alkalmazza a helyi hálózat adta összes lehetőséget, melyeket később gyakorlati ismereteinek bővülésével felhasználhat önálló ismeretszerzés céljára.

2.   Az informatikai eszközök használata

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

A számítógép és legfontosabb perifériáinak kezelése felhasználói szinten.

Az operációs rendszer és segédprogramjai alapszolgáltatásainak megismerése.

Mappa és állományműveletek megismerése.

Alapkonfiguráció kialakítása.

A számítógép fő részei.

Számítástechnikai eszközök kezelése: billentyűzet, egér, lemezek, nyomtató.

Perifériák csoportosítása.

Könyvtárszerkezet kialakításának lehetősége a háttértárolón.

Számítógép képzeletbeli vásárláshoz egyszerűbb reklámújság hirdetés elemzése.

A számítástechnikai eszközök megismerése során az elméleti anyagot gyakorlati feladatok egészítsék ki, mely során nem csak használják az eszközöket, hanem az Internetről kiegészítő információkat tölthetnek le.

Meg tudja választani a számítógép használatával összefüggő munkáihoz a megfelelő hardver és szoftver elemeket.

A számítógéppel interaktív kapcsolatot létesít.

Alkalmazni tudja az operációs rendszer és a segédprogramok legfontosabb szolgáltatásait.

A számítógép használata során előforduló kiegészítő szoftverek megismerése.

Rendszerezés igényének felkeltése.

Tervszerű munkavégzésre nevelés.

Kiválasztott állományok másolása, mozgatása, átnevezése, törlése.

A legelterjedtebben használt cserélhető adattároló használata.

Egyszerű programok telepítése.

Kiadott feladat megoldásának mentése háttértárolóra.

Mentésünk sikerességének ellenőrzése a mentett állomány megnyitásával.

Állománytípusok.

Rajzoló program indítása, az alapkonfiguráció készítése, mentése, nyomtatása, színezése.

A könyvtár látogatása során leírt útvonal számítógépes megvalósítása.

Az Internetről való anyaggyűjtés során rengeteg állományt halmoznak fel saját mappájukban a tanulók. Ezek rendezése, a lényeges információk kiemelése során a mappa és állományműveletek gyakorlására nyílik lehetőség.

Folyamatosan bővíti a megismert adattípusok számát, felhasználásuk módját és rutinfeladattá válik az összegyűjtött adatállományok kezelése.

3.   Infokommunikáció

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

Az eddig megszerzett hálózati ismeretek rendszerezése és kiszélesítése.

Az Internetről történő hatékony és céltudatos információszerzés technikájának megismerése.

Együttműködési készség a csoportmunka során az Internet szolgáltatásainak kihasználásával.

Böngésző program használata.

Navigálás a honlapok között.

Web-címek felépítése.

Hasznos webhelyek.

Weboldal szövegének, ábráinak mentése a háttértárra. Fájl letöltése.

Internetes keresőoldalak használata webhely kereséshez.

Néhány közszolgálati adatbázis és egy webáruház felkeresése.

Hasznos weboldalak: menetrend, telefonkönyv, térképek és diákok számára készült oldalak…. megtekintése. Álláskeresés.

A Magyar Elektronikus Könyvtár felkeresése.

Önállóan tudja használni a hálózatot és kapcsolatot tud teremteni másokkal a hálózaton keresztül.

Folyamatosan bővíti a megismert adattípusok számát, felhasználásuk módját és rutinfeladattá válik az összegyűjtött adatállományok kezelése.

Az egyre bonyolultabb tartalmú feladatok feldolgozásának hatására az összetettebb szövegeket is értelmezni tudja.

Fogalmazási- és kifejezőkészség alakítása.

Adatvédelmi alapfogalmak megismerése.

Az informatikai eszközök egyre szélesebb körben való hétköznapi felhasználásának megismerése.

Az Internetre kapcsolódó számítógép biztonsági problémáinak és azok megoldásainak megismerése.

Az elektronikus levelezés legfontosabb funkciói.

Szabad és/vagy belső levelezőrendszer használata.

A levelező program néhány beállításának megváltoztatása.

Szerzői jogi alapfogalmak.

Szabad felhasználás, szabad szoftver, ingyenes programok.

Állomány tömörítése, kicsomagolása.

A hétköznapok emberének és az informatikai technológiát tartalmazó eszközöknek, szolgáltatásoknak a bemutatása (e-bolt, home banking...).

Elektronikus ügyintézés.

Biztonsági problémák, megoldások.

Távoktatás-tanulás lehetőségének bemutatása pl.: www.netezz.matav.hu.

Levél fogadása, mentése, törlése. Levél írása, küldése.

Válasz egy kapott levélre, levél továbbítása egy választott címre.

Cím felvétele a címjegyzékbe.

Fájl csatolása az e-mailhez.

Saját mappa készítése a levelek tárolására.

Csoportmunka során a többi műveltségterület anyagához kapcsolódó témák alapján az Internetről kiegészítő információkat tölthetnek le. A lényeges információk kiemelése során a mappa és állományműveletek gyakorlására nyílik lehetőség.

Egyszerűbb témákban rövid idő alatt tud információt gyűjteni.

Összetettebb témákban is tud információt gyűjteni.

Alkalmazza az Internetről történő információk és állományok felhasználásához kapcsolódó jogi és etikai ismereteit.

Alkalmazza az adatvédelmi és a személyes adatok kezelésével kapcsolatos ismereteit.

 

Elektronikus kereskedelem, virtuális bevásárlókosár.

A feladatok a belső levelezés útján jutnak el a tanulókhoz, a csatolt állományokra vonatkozó méretkorlátozások szükségessé teszik a tömörítés gyors elsajátítását, alkalmazását.

Vírustámadások szimulálásával, illetve a mindennapok biztonságtechnikai tapasztalataival a fájl- és gépvédelem szükségszerűségére hívhatjuk fel a figyelmet.

WAP – mobil telefon használata.

 

A DT használata A Sulinet Digitális Tudásbázis kezelő felületének, használata. Információ keresése az adatbázisban. Az SDT felépítése, felület megismerése. Keresési feladatok megoldása az SDT-ben. Megismerni egy valid tudást tartalmazó adatbázist, amelyből olyan információkat nyerhet mi a tanuló, amely alkalmas a többi tantárgyban való feldolgozásra, illetve az otthoni tanulásra.

4.   Informatika alkalmazói ismeretek (szövegszerkesztés)

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

A szövegszerkesztő programok használatához szükséges alapműveletek megismerése.

A dokumentumok esztétikus külsejének megteremtéséhez szükséges műveletek megismerése.

Helyesírás ellenőrzés fontosságának kiemelése.

A gyakorlati életben használt legfontosabb dokumentumok létrehozása.

Alapvető gépelési tudnivalók, szövegbevitel, kijelölés, módosítás.

Mozgás a dokumentumban.

Mentés, betöltés.

Műveletek a vágólappal.

Oldalbeállítás, nyomtatás (de legalább nyomtatási kép).

Karakterek alapvető formázása (méret, stílus, típus).

Egyszerű, rövid szövegek beírása, formázása.

Nyers szöveg formázása minta alapján, meglévő képek beszúrásával.

Az Internetről összegyűjtött szöveges és képi anyag felhasználásával a többi műveltségterülethez kapcsolódó, munkájukat segítő dokumentumok készítése.

Folyamatosan bővíti a megismert adattípusok számát, felhasználásuk módját és rutinfeladattá válik az összegyűjtött adatállományok kezelése.

Az egyre bonyolultabb tartalmú feladatok feldolgozásának hatására az összetettebb szövegeket is értelmezni tudja.

Alkalmazza azokat a szövegszerkesztési műveleteket, amelyekkel a szöveget esztétikusabbá teheti.

A többi műveltségterülethez kapcsolódó összetett témákban tud információt gyűjteni, melyet szövegszerkesztő programban dolgoz fel.

 

Bekezdések alapvető formázása (igazítás, behúzás vonalzón, sorköz).

Helyesírás ellenőrzés.

Egyszerű táblázatok készítése.

Rajz, kép, objektumok beszúrása, méretezése.

 További karakter-formázások (szín, aláhúzás, különlegességek, térköz és pozíció).

További bekezdés-formázási lehetőségek (tabulátorok, alapformázások menüből, térköz, szövegbeosztás).

Felsorolás, számozás.

Szegélyek, mintázat.

Oldalszám, dátum.

Élőfej, élőláb.

Rajz készítése a Wordben.

A gyakorlati életben használt dokumentumok készítése.

A többi műveltségterülethez kapcsolódó dokumentumok megvalósítása.

A feladatok a belső levelezés útján jutnak el a tanulókhoz, mely a mindennapi használathoz szükséges rutinszerű használatot segíti elő.

A csatolt állományokra vonatkozó méretkorlátozások szükségessé teszik a tömörítés gyors elsajátítását, alkalmazását.

Meg tudja szervezni az összetettebb csoportmunka miatt szükségessé vált feladatokat.

 5.   Infotechnológia

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

Problémák informatikai jellegű megfogalmazása.

Lényeges, lényegtelen dolgok válogatása.

Informatikai eszközökkel történő problémamegoldás gyakorlása.

Problémák megoldása önálló, illetve csoportmunkában (projekt).

A problémamegoldás során szükséges adatok és eredmények megtervezése, értelmezése.

Osztály faliújság tervezésének elkezdése: feladat és időterv készítése.

Újságok, könyvek formai elemzése az iskolai könyvtárban.

Iskolához kapcsolódó probléma megoldása önálló, illetve irányított csoportmunkában (projekt).

A feladatok a belső levelezés útján jutnak el a tanulókhoz, mely a mindennapi használathoz szükséges rutinszerű használatot segíti elő.

Megoldja az előző modulokhoz kapcsolódó összetett feladatok során előforduló problémákat.

Együtt tud működni másokkal az összetett feladatok megoldása során, a kommunikációban informatikai megoldásokat is felhasznál.

Folyamatosan bővíti a megismert adattípusok számát, felhasználásuk módját és rutinfeladattá válik az összegyűjtött adatállományok kezelése.

Bővíti az adatok, az információk, a kiadványok felhasználásához kapcsolódó jogi és etikai ismereteit (pl.: Szerzői jogvédelem).

TANMENET (óraterv) 9.SZI (2006/2007-TŐL)

Óra

Tananyag

Módszer

Eszköz

1-2

Szintfelmérés után a tantárgyhoz kapcsolódó szabályok megismerése

Bejelentkezés a hálózatba

Alapvető számítógép-használati és helyi lehetőségek megismerése

Frontális osztálymunka, egyéni munka,

Projektor, tábla

3-4

Az iskolai homelap megismerése, a helyi hálózat, Internet, levelezés használatának megismerése. Nyomtatás

Csoportmunka, egyéni munka

Projektor, tábla, nyomtató

5-6

Oktatóprogramok bemutatása, alkalmazása.

A többi műveltségterülethez kapcsolódó témák.

Frontális osztálymunka, csoportmunka, pármunka

Oktatószoftver, internet, cd, projektor

7-8

Könyvtárhasználati szabályok. Látogatás egy könyvtárban.

Frontális osztálymunka

Könyvtár

 

9-10

Alapkonfiguráció kialakítása. A számítógép fő részei. Számítástechnikai eszközök kezelése: billentyűzet, egér, lemezek, nyomtató. Perifériák csoportosítása.

 

Frontális osztálymunka, egyéni munka

Tábla, projektor

11-12

13-14

15-16

Könyvtárszerkezet kialakításának lehetősége a háttértárolón. Kiválasztott állományok másolása, mozgatása, átnevezése, törlése. A legelterjedtebben használt cserélhető adattároló használata. Egyszerű programok telepítése. Kiadott feladat megoldásának mentése háttértárolóra. Mentésünk sikerességének ellenőrzése a mentett állomány megnyitásával. Állománytípusok.

Egyéni munka, differenciált egyéni munka

Projektor, tábla

17-18

19-20

Tömörítés, Totalcommander program, vírusismeretek (típusok, védekezés vírusok ellen). Számonkérés

Egyéni munka, differenciált egyéni munka

Projektor, tábla

 

21-22

23-24

Böngésző program használata. Navigálás a honlapok között. Web-címek felépítése. Hasznos webhelyek. Weboldal szövegének, ábráinak mentése a háttértárra. Fájl letöltése. Internetes keresőoldalak használata webhely kereséshez.

differenciált egyéni munka

projektor

25-26

27-28

Az elektronikus levelezés legfontosabb funkciói. Szabad és/vagy belső levelezőrendszer használata. Az e-mail. email cím felépítése, email részei (címzett, tárgy, törzs, aláírás), küldés, fogadás, válasz, továbbküldés, a levelek gyûjtése, csatolt fájl küldése, fogadása, levelezési etikett. A levelező program néhány beállításának megváltoztatása..

Csoportmunka, pármunka, differenciált egyéni munka

projektor

29-30

31-32

Szerzői jogi alapfogalmak. Szabad felhasználás, szabad szoftver, ingyenes programok. Állomány tömörítése, kicsomagolása. A hétköznapok emberének és az informatikai technológiát tartalmazó eszközöknek, szolgáltatásoknak a bemutatása (e-bolt, home banking...). Elektronikus ügyintézés. Biztonsági problémák, megoldások Elektronikus kereskedelem, virtuális bevásárlókosár. Számonkérés

Frontális osztálymunka

projektor

 

33-34

Alapvető gépelési tudnivalók, szövegbevitel, kijelölés, módosítás. Mozgás a dokumentumban. Mentés, betöltés. Műveletek a vágólappal. Oldalbeállítás, nyomtatás (de legalább nyomtatási kép). Karakterek alapvető formázása (méret, stílus, típus).

Egyéni munka

projektor

35-36

37-38

Bekezdések alapvető formázása (igazítás, behúzás vonalzón, sorköz). Helyesírás ellenőrzés. További karakter-formázások (szín, aláhúzás, különlegességek, térköz és pozíció). További bekezdés-formázási lehetőségek (tabulátorok, alapformázások menüből, térköz, szövegbeosztás).

Differenciált egyéni munka

Projektor

39-40

41-42

Felsorolás, számozás. Szegélyek, mintázat. Egyszerű táblázatok készítése. Rajz, kép, objektumok beszúrása, méretezése.  Oldalszám, dátum. Élőfej, élőláb. Számonkérés.

Differenciált egyéni munka

Projektor

43-44

45-46

. Rajz készítése a Wordben. A gyakorlati életben használt dokumentumok készítése.

Differenciált egyéni munka, csoportmunka

Projektor

47-48

49-50

51-52

A többi műveltségterülethez kapcsolódó dokumentumok megvalósítása. Gyakorlás. Számonkérés

Differenciált egyéni munka

Projektor

 

53-64

Problémák megoldása önálló, illetve csoportmunkában (projekt).

A problémamegoldás során szükséges adatok és eredmények megtervezése, értelmezése.

Osztály faliújság tervezésének elkezdése: feladat és időterv készítése. Újságok, könyvek formai elemzése az iskolai könyvtárban. Iskolához kapcsolódó probléma megoldása önálló, illetve irányított csoportmunkában (projekt). A feladatok a belső levelezés útján jutnak el a tanulókhoz.

Differenciált egyéni munka, projekt, csoportmunka

Projektor

A továbbhaladás feltételei

Alapvető állományműveleteket tudjon elvégezni a számítógépen. Használja a helyi és a távhálózati kommunikációs lehetőségeket. Önállóan tudjon dokumentumot tervezni és megszerkeszteni. Tudjon műveleteket táblázatban végezni és összefüggéseket diagramban megjeleníteni. Legyen képes tájékozódni a középiskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében. Legyen képes információt keresni hagyományos és számítógépes forrásokból. Tudjon forrásokat keresni a könyvtár katalógusaiban. Ismerje a könyvtártípusokat.

 

 A 10. szakiskolai évfolyam tanterve (2006/2007)-től

Éves óraszám:                                                

74 óra

Modulok felsorolása óraszámjavaslattal:

 

         1.      Informatika alkalmazói ismeretek
(prezentációkészítés)

14 óra

         2.      Informatika alkalmazói ismeretek
(táblázatok és adatlisták kezelése)

20 óra

         3.      Médiainformatika (weblapkészítés)

9 óra

         4.      Infotechnológia (problémamegoldás
informatikai eszközökkel és módszerekkel)

24 óra
Egyéb tevékenységek (mérések, számonkérés, stb.) 7

1.   Informatika alkalmazói ismeretek (prezentációkészítés) 14 óra

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

A prezentációkészítő programok használatához szükséges alapműveletek megismerése.

Elektronikus faliújságok, kirakati bemutatók készítése.

A gyakorlati életben szükséges legfontosabb feladatok megvalósítása.

Tervszerű munkavégzésre nevelés.

Prezentációkészítés lehetőségei, a számítógépes prezentációkészítés előnyei.

Dia felépítése, elemei (szöveg, kép, hang…).

A diaelemek alapelrendezései (beépített elrendezések).

Szöveg formázása.

Objektum beszúrása (pl. kép).

Diasorozat. Diatervező és diarendező nézet.

Diavetítés.

Műveletek dialapokkal (dialap törlése, másolása).

Bemutató mentése.

Nyomtatási lehetőségek.

Szöveg és más objektumok animálása.

Áttűnés beállítása.

Hangeffektusok.

Adatcsere más alkalmazásokkal.

Előadás-tervező varázsló.

Interaktív bemutató, akciógombok.

Az óra anyaga tanári prezentációban.

Előzetesen gyűjtött névjegy, meghívó, szórólap, álláshirdetés elemzése.

Egy-három dialapos bemutató készítése a diák által választott témában.

Összegyűjtött vagy átadott szöveg és kép állományból prezentáció készítése (pl. a tervezett osztálykirándulás során felkeresendő helyekről, nevezetességekről).

Együtt tud működni másokkal az összetett feladatok megoldása során, a kommunikációban informatikai megoldásokat is használ.

Folyamatosan bővíti a megismert adattípusok számát, felhasználásuk módját és rutinfeladattá válik az összegyűjtött adatállományok kezelése.

Az egyre bonyolultabb tartalmú feladatok feldolgozásának hatására az összetettebb szövegeket is értelmezni tudja.

Bemutatót tud készíteni az általa választott témában.

Irányítottan vagy önállóan interaktív bemutatót tud készíteni.

Meg tudja szervezni az összetettebb csoportmunka miatt szükségessé vált feladatokat.


2.   Informatika alkalmazói ismeretek (táblázatok és adatlisták kezelése) 20 óra

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

A táblázatkezelő programok használatához szükséges alapműveletek megismerése.

Lényeges, lényegtelen dolgok válogatása

A gyakorlati életben szükséges legfontosabb feladatok megvalósítása.

Pontos szövegértés.

Alapvető függvények, képlethasználat megismerése.

Egyszerű diagramok készítéséhez szükséges alapvető műveletek megismerése.

Táblázatkezelő használata, előnyeinek bemutatása.

Sor, oszlop, cella, aktív cella, tartomány, munkafüzet, munkalap, navigálás, kijelölés.

Táblázatok mentése, megnyitása, nyomtatása (legalább nyomtatási kép)

Alapvető adattípusok (szám, szöveg, dátum, pénznem)

Adatok bevitel, adatmódosítás, cellák méretezése.

Alapvető formázások (cella tartalmának formázása, keretezés, cellák egyesítése)

Függvények, képletek (négy alapművelet, SZUM(), ÁTLAG(), MIN(), MAX()), másolásuk a hivatkozások említése nélkül.

Egyszerű diagramok készítése (oszlop, kör)

Abszolút és relatív cellahivatkozások.

További formázási lehetőségek.

Árajánlatok gyűjtése, elemzése.

Anyagszükséglet számítása.

Osztály tanulmányi munkájának kiértékelése.

Bevétel, kiadás, eredmény táblázatba foglalása.

Bevásárlás tervezése, fizetendő összeg kiszámítása az egységárak ismeretében.

Nettó bér kiszámítása.

(A különböző feladatokat külön csoportok végezhetik.)

A feladatok a belső levelezés útján jutnak el a tanulókhoz, mely a mindennapi használathoz szükséges rutinszerű használatot segíti elő.

Együtt tud működni másokkal az összetett feladatok megoldása során, a kommunikációban informatikai megoldásokat is használ.

Az egyre bonyolultabb tartalmú feladatok feldolgozásának hatására az összetettebb szövegeket is értelmezni tudja.

Adatokat tud elemezni, az adatok közötti összefüggéseket felismeri.

Megoldja az összetett feladatok során előforduló problémákat.

Meg tudja szervezni az összetettebb csoportmunka miatt szükségessé vált feladatokat.

 

További diagramok és formázási lehetőségek.

Rendezés.

További függvények szakmáktól függően.

 Szűrés.

A valóságban lejátszódó folyamatok.

 

 

 3.   Médiainformatika 9 óra (weblapkészítés)

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

A hagyományos médiumok (könyv, folyóirat, rádió, zene, film, tévé) informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségei, azok alkalmazása a megismerési folyamatban.

Internetes portálok lehetőségei.

Elektronikus könyv, elektronikus szótár.

Digitalizálás, digitális fényképezés.

Mozgókép, film, animáció felhasználása.

TV-csatorna honlapjának felkeresése: zenehallgatás és mozgóképanyag megtekintése, elemzése, értékelése.

Képfeldolgozás lehetőségeinek bemutatása.

Egyszerű honlap készítése.

A feladatok a belső levelezés útján jutnak el a tanulókhoz, mely a mindennapi használathoz szükséges rutinszerű használatot segíti elő.

Megismeri az informatikai eszközöket tartalmazó média nemcsak szórakoztató jellegét, hanem a megismerési folyamatban, az önművelésben betöltött szerepét is.

4.   Infotechnológia 24 óra

Fejlesztési feladatok

Témák, tartalmak

Tevékenység

Elérhető eredmények

Problémák informatikai jellegű megfogalmazása.

Informatikai eszközökkel történő problémamegoldás gyakorlása.

Igényes munkavégzés kialakítása.

Problémák megoldása önálló, illetve csoportmunkában (projekt).

A problémamegoldás során szükséges adatok és eredmények megtervezése, értelmezése.

Adott feladat megoldásához algoritmusok tervezése, elemzése és megvalósítása.

Kirándulás tervezésének kezdete
(helyszínválasztás, szálláshely, utazás).

Kirándulás tervezéséhez ajánlott könyvek, webcímek listája.

Feladatmegoldásokhoz segítséget adó közszolgálati és egyéb weboldalak listája.

Utazási költségek kalkulálása és összevetése.

Tervek bemutatása (prezentáció).

Tervek összehasonlítása, módosítása.

Hivatalos levél (megrendelés, kérvény, kérelem) írása.

Beszámoló készítése lehetőleg a valódi (esetleg képzelt) kirándulásról.

Megoldja az összetett feladatok során előforduló problémákat.

Együtt tud működni másokkal az összetett feladatok megoldása során, a kommunikációban informatikai megoldásokat is használ.

Folyamatosan bővíti a megismert adattípusok számát, felhasználásuk módját és rutinfeladattá válik az összegyűjtött adatállományok kezelése.

   Ellenőrzés, értékelés módszerei

A tevékenység-centrikus óravezetések előnye, hogy nem lesznek elkülönülve a tanulók tudatában az egyes tananyagrészek, hanem azok integrálódnak egymással.

Kívánatos a témák párhuzamos ébren tartása és a gyakori visszacsatolás, ezáltal fogalmak és készségek érési ideje „átlapolódik”, megnyúlik.

A valódi tudásszint kialakulása csak évvégére várható. Ajánlott a tanuló produktumairól egyéni „dossziét” vezetni, melyből a tanuló fejlődése nyomon követhető. Év közben elsősorban a produktumokat és az éppen elvárható résztudást osztályozhatjuk.

 Javasolt taneszköz-lista

Informatikai eszközök

     helyi hálózatba kötött multimédiás számítógép-konfiguráció (tanulónként egy), Internet elérési lehetőséggel

     projektor

     nyomtató

     lapolvasó (szkenner)

     digitális fényképezőgép

 Módszertani ajánlások

 Javaslatok az egyes tananyagrészek fejlesztő- és alkalmazásközpontú feldolgozására

A helyi tantervnek és tanítási gyakorlatnak a tanulók előzetes ismereteihez és képességeihez kell alkalmazkodnia. Az informatika tantárgy célkitűzéseinek megvalósítása során nem a megszokott, hagyományos tantárgyi módszereket kell alkalmazni, hanem a mindennapi életből vett játékos, motiváló, érdekes feladatokra kell építeni.

A pedagógusnak az alapvető tantárgyi ismeretek átadásán túl az ismeretek közötti eligazodást segítő, tanácsadó szerepet is be kell töltenie. Az informatika tanár feladata felkészíteni a tanulókat a megfelelő információszerzési, -feldolgozási és átadási technikákra, a megtalált információ értékelésére és a problémamegoldó gondolkodásra a feladatmegoldások során. Meg kell jelennie a hagyományos tanórákon túlmutató informatikával támogatott projektmunkáknak is.

A tanév elején módszertanilag fontos lenne – a többi műveltségterülettel együtt – egy 6 hetes időszak, melynek célja felzárkóztatás, szocializálás, bevezetés a tantárgy tanulásmódszertanába, valamint ismerkedés a számítógéppel, a számítógépes hálózattal és a könyvtár használatának megismerése. A külön felhasználói nevek nagyobb lehetőséget teremtenek, hogy személyre szabott feladatokat kapjanak a tanulók. Az iskolai hálózaton elérhetővé tett multimédiás tananyag látványosabbá, érdekesebbé teszi az összes műveltségterület tananyagát.

A tanév folyamán párhuzamosan több témakör is megnyitható, azok lezárása nélkül. A modulok nem hierarchikus felépítésű nagy fejezetek, hanem többnyire integráltak, a témák „kisblokkos” rendszerben követhetik egymást – egy tevékenységorientált oktatáshoz igazodó sorrendben. Egy témakör annyit mond el egy-egy elméleti témáról, ami a gyakorlatok értő végrehajtásához éppen szükséges. Ezt nemcsak a jó időkihasználás indokolja, hanem lélektani okai is vannak: a diákok ugyanis nem szeretik a hosszú elméleti előkészítéseket, inkább szeretnek tevékenykedni, s a már kipróbált, átélt dolgok elmélete iránt sokkal fogékonyabbak.

A tanév folyamán mozaikszerűen összegyűjtött tudást a tanév végén modulonként rendszerezzük, rögzítsük.

Fontos: a helyi tantervben a szakmacsoportos alapozó és előkészítő képzés Információkezelés ismeret- és tananyagát szakmacsoportonként feltétlenül egyeztetni kell a „közismereti” Informatika tananyagával.